1.2.2013 se konala v Domě knihy LIBREX v Ostravě beseda s Lumírem OLŠOVSKÝM
Besedy se zajímavými hosty
v LIBREXU
https://www.zonerama.com/EmaNovotna/Album/1794390 17.7.2011 MOANNA AND THE TRIBE - beseda v Librexu
NA Colours of Ostrava 2011 vystupovala MOANNA AND THE TRIBE.
V Librexu byla beseda s ní s se členy její skupiny.
I my, kteří jsme nebyli účastníky na Colours of Ostrava 2011, jsme měli možnost seznámit se s některými účastníky...zajímavé poznávání.
https://www.zonerama.com/EmaNovotna/Album/1771767 4.6.2011 Paní Soňa Červená v Librexu ... NOKIE
Velmi vzácná návštěva v Librexu, paní Soňa Červená - dozvěděli jsme se mnoho nového z jejího života. Paní Vaňková bývá vždy perfektně připravená. Její otázky jsou konkrétní, jasné a srozumitelné - nikdy jsem od ní neslyšela nějakou dotěrnou otázku.
Při poslechu árií paní Soňa Červená stála - my jsme se dívali na promítaný obrázek.
https://www.zonerama.com/EmaNovotna/Album/1691953 9..4.2011 Marek EBEN v Librexu
Marek Eben je u nás velmi známý a hlavně uznávaný umělec. Měli večer koncert s bratry v Ostravě. Odpoledne věnoval nám, kteří jsme přišli do Librexu. Nezapomenutelná jsou jeho slova o tom, že se cítí jako v Národním divadle - lidi zaplnili všechna patra Librexu. Tolik lidí jsem tady já ještě neviděla - bývali i v horních patrech, ale ne v tak velkém množství...
https://www.zonerama.com/EmaNovotna/Album/1692025 13.4.2011 Eva Jiřičná v Librexu
Velmi vzácnou návštěvu hostila budova Librexu. Paní Jitka Vaňková tentokrát pozvala paní Evu Jiřičnou - byl to skvělý zážitek vidět a poslouchat slova této skvělé ženy, která toho tolik dokázala...
https://www.zonerama.com/EmaNovotna/Album/1794301 13.6.2011 Helena Štáchová a Martin Klásek s loutkami v Librexu
V Ostravě byla velmi zajímavá beseda se dvěma zástupci divadla Spejbla a Hurvínka. Viděli jsme je zblízka, slyšeli jejich vyprávění. I oba - Spejbl a Hurvínek - byli přítomni na besedě. Měli jsme je před očima a slyšeli vyprávění o zážitcích z divadelních představení na cestách celým světem...
Děkuji účinkujícím, ale hlavně paní moderátorce Vaňkové - obdivuji její skvělé vystupování, její obrovskou slovní zásobu a její snahu dostat k nám do Ostravy vzácné osobnosti.
Ema
_________________________________________________________________
3.5.2012 paní VĚRA ČÁSLAVSKÁ v LIBREXU v Ostravě
MIROSLAV DONUTIL na besedě v ostravském LIBREXU
Ema
Paní profesorka Vladimíra DVOŘÁKOVÁ na besedě v LIBREXU
Na pondělí 10.června 2013 jsme se hodně těšili. Chtěli jsme si zajet poslechnout besedu paní profesorky Vladimíry Dvořákové do našeho Librexu v centru Ostravy.
Počasí nevypadalo zrovna nejlépe - co když budou "padat hromy a blesky"?
Myslím to nyní sice jako slovně při besedě, což naznačoval již název knihy, o které se mělo besedovat. Ale nakonec jsme se mírného burácení a deště dočkali - byli jsme ale uvnitř Domu knihy LIBREX, takže nám to až tak moc nevadilo.
V pozvánce na besedu bylo uvedeno následující:
Vladimíra Dvořáková Rozkl ( r )ádání státu
Beseda a autogramiáda známé politoložkya předsedkyně Akreditační komise
Již při příchodu do Librexu jsme viděli paní profesorku sedět mezi několika lidmi v družném rozhovoru. Máme ji oba moc rádi. Je to žena, která umí mluvit, umí vysvětlit, umí odpovědět na každou otázku bez jakéhokoliv vykrucování. Nezůstane nic dlužna. Navíc odpovídá věcně, jasně a hlavně s r o z u m i t e l n ě.
Dokáže vysvětlit. p r o č zadává studentům právě onen dost namáhavý úkol. Dokáže sdělit, p r o č udělala to či ono. Dokáže to perfektně obhájit. Dokáže obhájit svůj názor.
Mluvilo se samozřejmě i o Plzni a části její vysoké školy, t. j. právnické fakulty. Nestačila jsem se divit, jak může vypadat vysokoškolské studium.
Vzpomněla jsem si přitom na některé učitele, kteří nás kdysi hodně dávno učili. I oni studovali velmi krátce - ale to byla úplně jiná situace:
bylo krátce po válce - dobře víme, že za války byly uzavřeny české vysoké školy. Kde pak vzít kvalifikované učitele? Tak jim umožníme studium během prázdnin...Nepamatuji si přesně, ale říkalo se tenkrát, že získali absolutorium za dva roky...
Ale u práv zhustit učivo do tak krátkého období, o jakém se mluvilo? Ruku na srdce, dobře přece víme, co všechno musí absolventi práv znát. Pokud se jim umožnily "rychlokurzy", kolik toho mohou z oboru znát?
Bylo vidět, že je paní profesorka zvyklá přednášet. Líbilo se mi, že dokázala navázat kontakt s námi posluchači. Popsala nám i práci člověka zabývajícího se vědou. Jasně a bez vytáček odpověděla i na otázku týkající se koníčků. Zmínila se i o skloubení života vědecké pracovnice a ženy starající se o rodinu. Mluvili jsme i o změně ve vysílání zpráv České televize...mluvili jsme o všem, co koho z nás přítomných napadlo.
Paní profesorka dokáže nás, posluchače vtáhnout do děje natolik, že mi osobně hodně vadilo, že čas byl opět velmi neúprosný a beseda musela skončit...
https://emanovotna.zonerama.com/Album/110671
Jsem velmi vděčná, že si udělala čas - přece jenom Ostrava je hodně daleko na opačném konci republiky.
Děkuji za vše, co jsem se dozvěděla...
Ema
1.2.2013 se konala v Domě knihy LIBREX v Ostravě beseda s Lumírem OLŠOVSKÝM
V pátek 1.2.2013 se konala v ostravském Domě knihy Librex beseda s hercem a režisérem Lumírem Olšovským. Kromě něho byla na besedě Martina Šnytová z ostravského divadla, Pavel Bára - dramaturg a David Velčovský - produkční operety / muzikálu. Jako vždy jsem byla na místě již o čtvrt hodiny dřív. Rozhlížela jsem se kolem sebe. Když jsem procházela přízemím, zaslechla jsem jednu ze zaměstnankyň - odpovídala na otázku druhé:
Ano, je již tady. Prosvištěl kolem nás rychlostí blesku.
A najednou stál těsně vedle mně.
A co teď? Zvládnu si udělat fotografii anebo rychle projde?
Již před příchodem Lumíra Olšovského byl nahoře David Velčovský a pouštěl nám smyčku jako upoutávku na přítomnost herce v Ostravě. Přivítal se s herečkou Martinou Šnytovou a byl velmi rád, že je již tady. Herečka je zřejmě velmi skromná, protože se posadila úplně dozadu do koutka. Lumír Olšovský ji vyzval, aby přišla dopředu. On sám začal zcela nenuceně vyprávět. Dozvěděli jsme se, že pochází z Hlučína - Rovnin. Byl třetím synem tatínka horníka. Protože měl o 4 a 5 let starší bratry, bylo mu líto, že si s nimi nemohl povídat, že neuměl číst, psát a počítat. Ve třech letech začal sám chodit do knihovny a prohlížel si obrázkové knížky. Všechno, co dělal, chtěl dělat naplno. Možná i proto, že si zkoušel různá povolání, tak se nakonec rozhodl studovat v Ostravě na konzervatoři. Byl ve třídě Ivana Misaře - právě na něho vzpomíná s vděčností. Vyprávěl i o tom, jak je všechny Ivan Misař povzbudil a závěr studia na konzervatoři dopadl dobře.
Vzpomínal na začátky v divadle v Karlových Varech. Mluvil i o tom, jak se dostal do Prahy. Nezapomněl ani na to, jak se dal na studia a studoval režii na vysoké škole. Takže dnes jsme zde neměli "jenom" herce, ale i režiséra. A jelikož byl právě v Ostravě, tak se mluvilo o workshopu právě probíhajícím. Stačilo pár slov herce Lumíra Olšovského a každý z přítomných si určitě potvrdil to, že život herce je velká dřina, psychická i fyzická námaha, a jak je všeobecně známo, velmi špatně placená.
Mluvilo se o Čardášové princezně - lidé ji již viděli a vysoce ohodnotili. Jedná se o velmi náročné představení a také velmi drahé U nás v Ostravě režíroval Čardášovou princeznu právě Lumír Olšovský.
Na promítacím plátně byla upoutávka na dvě představení, ve kterých bude Lumír Olšovský hercem Čochtanem. Samozřejmě, jedná se o Divotvorný hrnec.
Jedna paní vyslovila pochvalu Martině Šnytové - doslova řekla:
Je Vám velmi dobře rozumět.
A Lumír Olšovský hned vysvětlil, že právě na to, kde je špatně rozumět, upozorňuje herce zde přítomný pan Pavel Bár - dramaturg.
Beseda probíhala v příjemném prostředí. Otázky kladl pan David Velčovslý, herec a režisér Lumír Olšovský odpovídal, Martina Šnytová také. Mluvilo se i o dabingu - měli jsme možnost být přítomni tomu, jak Lumír Olšovský komentoval sebe na promítacím plátně. David Velčovský nám předvedl Hurvínka. Když se ho ptají lidé, o čem jsou filmy, které dabuje, nám na besedě řekl:
Já to nevím, znám jen tu roli, kterou právě dabuji.
Jen čas byl náš nepřítel...Najednou jsme uslyšeli:
Musíme již končit, čekají na nás herci a pokračujeme ve zkoušce.
Ema
______________________________________________________
10.3.2013 v neděli dopoledne IVAN KLÍMA v Librexu v Ostravě
V rámci Knižního veletrhu v Ostravě se konala v Librexu beseda s panem Ivanem KLÍMOU - nejvzácnějším hostem letošního 3. ročníku Knižního veletrhu. Těmito slovy přivítala pana Ivana Klímu paní Jitka Vaňková, která nás vždy provází besedami v Domě knihy Librex v centru Ostravy. Obdivuji paní Jitku Vaňkovou a její snahu zajistit nám tolik vzácných osobností. Její úsilí si zaslouží velkou pochvalu. Dnes jsme měli možnost sledovat i karikatury několika osobností s datem, kdy v ostravském Librexu na besedě byli - jsou zavěšeny shora na všech stranách - Václav Šipoš, autor karikatur byl přítomen a i dnes pořizoval karikatury pana Ivana Klímy.
http://sipos.blog.respekt.ihned.cz
Nevím, jestli se podobné akce konají i v jiných městech, ale my můžeme být velmi spokojeni - máme možnost zajít na besedu a dozvědět se mnoho zajímavého, mnoho nového...
Po přivítání začala beseda se vzácným hostem. Nebyl zde poprvé, ale jak podotkla paní Jitka Válková, dnes je zde jiné publikum, takže se klidně můžeme vrátit a znovu zavzpomínat...
Dozvěděli jsme se o tom, že pan Ivan Klíma strávil tři a půl roku v koncentračním táboře. Dokonce se uchovala i jeho kresba - dle jeho názoru není ale dobrá, podotkl, po výtvarné stránce.
Vzpomínal na léta 1968 - 69. Vyprávěl nám i o tom, jak se v jeho bytě jednou měsíčně scházívalo asi padesát lidí - předčítaly se texty z nových knih. Jednou ale Vaculík přivedl člověka, který byl "ochoten předávat dál" všechno o právě přečteném textu. O lidech mluvit nemusel. Před domem bylo auto a z něho se pořizovaly fotografie lidí, vcházejících do domu. Rozhodli se předčítání zrušit a raději začali knihy opisovat. Opsané knihy i autor podepsal - prodávaly se asi za dvěstě korun. A vznikl samizdat...
Mluvil i o jeho působení na vysoké škole v Americe - studovalo zde asi 90.000 studentů. Vyučoval českou literaturu ( anglicky ) a český jazyk - samozřejmě česky. Vyprávěl o tom, že se zde setkával s lidmi hovořícími česky ( hovorově ) - mnohem hůř se pak učili správně česky. Setkával se i s českými jmény. Na jeho přednášky z literatury chodilo mnoho studentů.
Na otázku jednoho českého autora, kterého má rád - odpověděl okamžitě Karel Čapek. I dnes vypadá jeho dílo tak, jako by bylo právě napsáno. Podotkl jen: vzácný dar...
Jedna z otázek se týkala i Nobelovy ceny - dozvěděli jsme se o tom, jak se vlastně vybírá. Je mnoho kritérií - např.:
- byli - li vybráni dva roky za sebou muži, pak v dalším období se vybírají ženy
- byla - li vybrána próza, pak se vybírá z poezie
- byl - li autor z Asie, pak musí být třeba z Ameriky, Evropy...atd - střídá se odkud je
Je prý pochopitelné, že severští mají přednost. Jedna jeho poznámka mě ale hodně zaujala:
když se podíváte na udělené ceny od začátku, tak zjistíte, že mnozí nositelé ceny jsou již dávno úplně neznámí.
Otázek bylo tentokrát položeno mnoho - odpovězeny byly všechny. Překvapilo mě, jak je schopen ve svých 82 letech reagovat a odpovídat. Ještě více mě ale překvapilo, že ze všech tázajících se, byla jen jedna žena, která se představila jménem a teprve pak položila své otázky. Neviděla jsem na ni zblízka, ale hádala bych jí asi 35 let - potěšilo mě její vystoupení...
Při jedné politicky laděné otázce ( běžně se v Librexu nebeseduje o politice a pornografii ) se vzpomnělo i na "tatíčka" Masaryka. Vzpomíná si na jeho úmrtí - právě mu maminka na jeho narozeniny dělala žloutkové věnečky a palakala u toho.
Vyprávěl i o tom, že byl první autor, kterému začali vydávat v devadesátém roce jeho knihy. Vzpomněl na to, jak dlouhá byla fronta a on stále jen podepisoval. Podotkl jen, že nepodepsaná kniha bude rarita.
Vzpomínal i na období Literárních novin - odpovídal na dotaz o cenzuře. Přijeli, počkali, jestli jim texty projdou anebo ne - pokud by neprošli, měli vždy připravené tři texty méně ostré, méně kritické... Jen Lukáš Vaculík nechtěl, aby se v jeho textech něco měnilo - když chtějí měnit, tak text nevyjde. Jen někdy něco málo se změnilo i u něho...
Zajímavá byla i otázka: proč nezůstal v Americe. Odpověď byla jasná: domov je jen jeden. Mluvil i o tom, jak se živil jako saniťák - toto období života bylo pro něho zajímavé. Dozvěděli jsme se také o tom, že musel pracovat, protože by přišel o pojištění. Muselo se legálně pracovat alespoň jeden den v roce - takový platil v tehdejší době zákon. Psal knihy, vydávaly se v samizdatu.
Vzpomněl i to, že přijel na dnešní besedu do Ostravy vlakem a žádné peníze nechce - to byla reakce na to, když se mluvilo o tom, kolik by stála účast jednoho německého autora...
https://emanovotna.zonerama.com/Album/324432
Nevěděla jsem, že jeho dílo bylo přeloženo do 31 jazyků. Zazněla i zajímavá otázka týkající se ilustrací v knihách - zeptal se karikaturista Václav Šipoš. Odpověď byla jasná:
autorovi obrázky u textu nevadí, pokud jsou dobré. Jednu jeho knihu ilustrovala jeho dcera. U dětí jsou obrázky jako první, teprve pak text. Jednou zřejmě i dospělí sáhnou nejprve po komiksech.
A co elektronické knihy? I tato otázka padla:
Zatím je nezná, ale raději čte na počítači, protože v knihách jsou menší písmenka.
Pan Ivan Klíma nám přečetl ze dvou svých knih, které vyšly v loňském roce. Jako první nám přečetl povídku:
velmi pěkné vyznání lásky k naší rodné řeči. Několik různých slov pro jeden výraz - nyní se používá jenom anglický název...Proč, když máme náš, český?
Povídku jsme všichni napjatě poslouchali a odměnili potleskem.
A fejeton? Jak lze použít předložku "na" a různé významy při jejím použití - zdálo se mi, že poslouchám jazykový koncert...
Zajímavých témat bylo velmi mnoho, ale čas byl neúprosný. Beseda skončila a nastala autogramiáda. Na začátku mu předal pak Václav Šipoš karikatury - podepsal mu je a na požádání na zadní stranu jedné ze tří vybraných dopsal svou adresu.
A již začala autogramiáda...
Velmi pěkná beseda
Ema
________________________________
NEPRAKTA - autogramiáda 9.10.2012 v LIBREXU v Ostravě
V úterý 9.10.2012 se konala beseda spojená a autogramiádou a křtem knihy
TUČNÁ LINKA ČERNOU TUŠÍ aneb NEPRAKTycké vzpomínání.
Beseda byla jako vždy od 17 hodin. Paní Vaňková přivedla hosty:
- paní Danielu Pavlátovou, manželku zesnulého umělce
- pana Jaroslava Kopeckého, autora knihy
- pana profesora MUDr Rajko Dolečka, dlouholetého rodinného přítele rodiny Jiřího Wintra
Paní Jitka Vaňková přivítala všechny přítomné a zahájila dnešní besedu. Lidé vzpomínali na před necelým rokem ( 30.10.2011 ) zesnulého Jiřího...Jejich vzpomínání bylo velmi dojemné a plné citu.
Paní Daniela vzpomněla na úplně neznámou situaci - povyprávěla nám o Jiřího prvním dnu po zatčení. Setkání s jeho trýznitelem, který uměl jen kopat a vyhrožovat slovy:
Tvoji lebku si nechám...
Osud ale rozhodl jinak: trýznitel zemřel dřív. Když ho Jiří uviděl, ležel před ním "jen" mrtvý člověk, jehož lebku měl pak on. Dřív jsem nevěděla o tom, mě měl větší sbírku lebek...
Autor knihy vzpomínal na vyprávění s Jiřím. Později ho požádal o možnost nahrávání rozhovorů. Scházeli se spolu a vyprávěli si. Domluvili se na sepsání knihy, kterou stačil Jiří ještě autorizovat...ale vydání knihy se již nedožil.
Pan profesor Rajko Doleček byl dlouholetým přítelem rodiny Jiřího Wintra. Byla jsem mile překvapena, jak pěkně umí vyprávět a vzpomínat na svého přítele. Byla na něm ale vidět únava. Paní Vaňková nám prozradila, že je pan profesor právě na léčení v Rehabilitačním centru v Čeladné a do Librexu ho doprovodil pan ředitel.
V průběhu besedy jsme se dozvěděli různé zajímavosti ze života Jiřího. Samozřejmě přišlo i na otázky. Jedna z nich zněla:
A jak jste se poznali?
Paní Daniela vyprávěla o tom, jak její tatínek uspořádal Jiřímu Wintrovi Nepraktovi výstavu. A nezůstalo jen u jedné výstavy. Rodiny se navštěvovali. Jiří přišel za války o všechny příbuzné kromě maminky. Jen ona přežila koncentrační tábor. Po smrti manželky chtěl zůstat ležet v posteli a zemřít. Paní Daniele se podařilo přesvědčit Jiřího, aby pokračoval v kreslení dál. Dokázal pracovat ještě skoro deset let...
Chvílemi se nám při vyprávění tajil dech. Paní Daniela odpověděla na všechny otázky. V současné době by chtěla vybudovat v místě rodiště Jiřího Wintra Neprakty muzeum.
Líbily se mi děti, které přišly se žlutými tulipány a podávaly je paní Daniele a autorovi knihy.
Šla jsem se podívat do horního patra a zkusila jsem si část autogramiády vyfotografovat z horního patra....
Po autogramiádě následovala prohlídka výstavy v galerii o jedno patro výš:
Když jsme přišli nahoru do galerie, uviděli jsme na stěnách obrázky pěkně upravené za sklem.
Bílý podklad, úzký tmavý rám a v něm obrázky Jiřího WINTRA NEPRAKTY.
Vyjímal se mezi nimi jeden, který byl menší než ostatní. Byl pověšen zvlášť. Říkala jsem si, že tento obrázek asi někdo zapůjčil. Později jsem se dozvěděla, že obrázek zapůjčila na výstavu paní Lenka Kocierzová.
Je tady dostatek místa, takže nemáte problém se někomu vyhýbat. Můžete se dívat a číst si text tak dlouho, jak dlouho chcete.
Výstava v Librexu se týká tématu Ž E N A.
Pokud se chcete jít podívat, můžete kdykoliv. Dům Librexu je otevřen denně...Pokud máte problémy s chůzí, tak jsou v LIBREXU dva výtahy.
Vysoce oceňuje perfektně zvládnutou roli moderátorky - paní Vaňková byla vždy pečlivě připravena, vždy slavnostně oblečena a upravena. Dokázala přítomné zaujmout a "vtáhnout do děje."
Cítila jsem se na jejích setkáních velmi příjemně. Domů jsem odcházela obohacena o nové poznatky. Zaslouží si můj velký obdiv a úctu
Ema
_________________________________________________________
POCTA NEPRAKTOVI výstava v Domě kultury POKLAD v Ostravě-Porubě
Vernisáž výstavy POCTA NEPRAKTOVI se konala v Domě kultury POKLAD v Ostravě - Porubě. Přede mnou přicházelo několik lidí, které jsem poznala na různých akcích s paní Lenkou Kocierzovou. I ta tady byla s dcerami a jejich dětmi.
Za kulturní dům byla přítomna paní Jana - akci zahájila. Byly tady již i hudebnice - jejich vystoupení bylo nádherné.
A pak vyprávěla paní Daniela Pavlátová. Přítomen byl i malíř MUNI - děti kreslily a on kreslil portrét malého "malíře."
https://www.zonerama.com/EmaNovotna/Album/118044 19.5.2012 POCTA NEPRAKTOVI
Přítomní hosté se procházeli a prohlíželi si vystavené obrazy...
Ema
P.S.:
...jen několik vzpomínek na základě mých fotografií
____________________________________________________
DERNIÉRA VÝSTAVY POCTA NEPRAKTOVI V OSTRAVĚ - PORUBĚ
K Domu kultury POKLAD jsem přicházela ještě za denního světla. Šla jsem o něco dřív, abych si stačila ještě pořídit několik fotografií vystavených obrázků. Věděla jsem, že zde budou vystaveny některé méně známé, které vytvořil dávno - ještě ve svém mládí. Již ze zahájení výstavy jsem věděla, že byl v roce 1944 vězněn za protifašistický odboj. Jen těžko by přežil, kdyby nebyl konec války...
Vše se dalo přečíst na vystavených panelech.
Těšila jsem se na akvarel, který namaloval šestnáctiletý Jiří Winter. Moc se mi líbí...
https://www.zonerama.com/EmaNovotna/Album/118838
2.10.2012 Derniéra výstavy POCTA NEPRAKTOVI
Derniéru výstavy zahájila manželka zesnulého Jiřího Wintra Neprakty, paní Daniela Pavlátová. Přivítala přítomné a předala slovo naší ostravské výtvarnici paní Lence Kocierzové - zavzpomínala na dobu, kdy dostala zprávu o tom, že Jiří onemocněl a je v nemocnici. Jak sdělila, koupila marcipánové Mozartovy koule, nasedla na Pendolino a jela do Prahy...
Po celou dobu byli přítomni hudebníci - dvě ženy, jeden muž. Dokázali pěkně doplňovat slova...moc se mi jejich hudební doprovod líbil...
A pak promluvil dlouholetý přítel Jiřího, pan profesor MUDr Rajko Doleček. Všichni mluvili zpatra a velmi lidsky - pěkně vzpomínali na zesnulého Jiřího...
Hosté si prohlíželi vystavené obrazy. Na stole hned u dveří byly vystaveny kalendáře, obrazy a j. - byly nabídnuty za symbolikcý poplatek. Buduje se muzeum Jiřího Wintra Neprakty...
______________________________
Ferruccio FURLANETTO na besedě v Ostravě v rámci JANÁČKOVA MÁJE
3 - 4 týdny probíhaly zkoušky, pak následovala představení asi 5 týdnů - v Itálii takto udělal deset představení. A v Americe ? Čtyři koncerty každý týden - vždy v jiném městě.
V Ostravě byl na zahajovacím koncertu v GONGU ve Vítkovicích. Povyprávěl nám o tom, jak to uvnitř vypadá. Pochvaloval si, jak výborně zní zvuk v nové obrovské koncertní síni - jediné, co mu vadilo bylo to, že jsou vidět staré roury...no prostě - "není to Rudolfinum" ( toto jsou slova pana Mácala ). Asi neví o tom, že šlo o využití oblasti Dolních Vítkovic k různým kulturním akcím. Mluvil také o tom, že bylo vyprodáno. Chválil ostravské milovníky hudby. Kromě jiného se mluvilo také o tom, jak se připravuje program na ostravský Janáčkův máj.
S panem Zdeňkem Mácalem se paní Vaňková rozloučila - spěchal na vlak, protože musel být ještě večer v Praze.
https://www.zonerama.com/EmaNovotna/Album/118034
Ferruccio FURLANETTO - italský operní pěvec ( bas ) přišel na besedu do Librexu po zkoušce na zítřejší koncert z Divadla Antonína Dvořáka. Přišel i pan ředitel opery. Když chtěla paní Vaňková nabídnout divákům zítřejší koncert, tak se jen pana ředitele zeptala, jestli je již vyprodáno...
Dráhu operního pěvce zahájil v Milánské La Scale. Mluvilo se o tom, že miluje Borise Godunova. Jako první italský pěvec zpíval roli v Petrohradě rusky. Po dvaceti pěti letech s Mozartem se uchýlil k těžším rolím. Pěvec a později i pan ředitel zdejší opery přišli ze zkoušky. Dojímavá byla slova pana ředitele o tom, že setkání s F. Furlanettem je pro něho svátkem. Je velmi rád, že mohl toto setkání zažít.
Mluvilo se také o tom, jak je těžké skloubit program světoznámého pěvce s pozváním k nám do naší země - možná někteří vědí o tom, že se koncert o jeden den posouval, aby to všechno vyšlo...pěvec má svá vystoupení nasmlouvána dlouho dopředu.
Když se ho zeptali na jeho začátky, odpověděl, že začínal zpíváním popu a hrál na kytaru. Ve 22 letech se začal zajímat o operu. Nejdůležitější byla jeho spolupráce s Herbertem von Karajanem.
Herbert von Karajan byl vyjímečná osobnost. Změnil život mladého italského pěvce. Být s ním čtyři poslední léta Karajanova života bylo důležité pro kariéru Furlanetta.
Byla vyslovena otázka týkající se spolupráce s různými dirigenty. Spolupracoval s mnoha světoznámými dirigenty, ale nerad porovnáná známé osobnosti.
Mluvilo se také o tom, že opera bývá obsazována známými světovými operními hosty. Náš pan ředitel by velmi rád spolupracoval. Neváhal by pozvat pana Furlanetta a dělat s ním jakoukoliv roli. Rád by si rozšířil obzor i o naši hudbu.
Otázek bylo dost. Jedna z nich se týkala předávání zkušeností mladé generaci jako učitel. Odpověď pěvce zněla - volná citace:
To, že jsem dobrý zpěvák, ještě neznamená, že bych byl dobrý učitel.
Také se lidé zeptali na rozdíl mezi publikem v Evropě a ve Spojených státech.
Rozdíl je: ve Spojených státech je publikum naivní, v Evropě je publikum znalejší, vystupování je náročnější. A Japonsko? Jsou od nás daleko, ale znají toho tolik a očekávají od nás mnoho.
U nás je známo, že v Japonsku se stojí fronty na Janáčka.
A pak se mluvilo ještě o tom, co právě připravuje na různých místech ve světě, např. v San Franciscu bude zpívat Atilu, pak bude zpívat v Petriohradě, na konci roku v Moskvě Borise Godunova v Bolšom teatre. Zazněla také poznámka o tom, že v tomto divadle je větší jeviště než hlediště. Na otázku jaké je ruské publikum odpověděl, že jejich očekávání jsou veliká. Chtějí kvalitu.
Když má volnou chvilku doma a odpočívá, tak poslouchá pop Paula Saimona. Většinu času studuje.
Čas je neúprosný a lidé chtěli i podpisy...následovala autogramiáda.
Velmi dobře se poslouchalo ...místností zněl nádherný hlas. Mluvil velmi srozumitelně a upoutal pozornost po celou dobu. Bylo to velmi pěkné pozdní odpoledne...
Ema